دانلود پاورپوینت

دانلود فایل های پاورپوینت و ppt pptx doc docx df مقاله

دانلود پاورپوینت

دانلود فایل های پاورپوینت و ppt pptx doc docx df مقاله

سهم و نقش مالیات در اقتصاد ایران

سهم و نقش مالیات در اقتصاد ایران

این مطلب در مورد سهم و نقش مالیات در اقتصاد ایران و در 12 صفحه می باشد و در آن به بحث اقتصاد ایران و نقش مالیات در آن پرداخته شده است و در ادامه مطلب قسمتی از متن آورده شده است:

مالیات از دیرباز تاکنون، همواره به‌عنوان منبع اصلی درآمد دولت برای انجام هزینه‌های آن بوده است. اما مدت‌هاست که از مالیات برای سیاست گذاری‌های اقتصادی، از جمله تشویق یک فعالیت یا محدود کردن فعالیتی دیگر نیز استفاده می‌شود. از آن گذشته مالیات اهرمی برای تعدیل ثروت در جامعه و کاهش شکاف‌های طبقاتی است. این روزها که بحث «مالیات بر ارزش افزوده» به یکی از موضوعات اصلی اصناف و فعالان عرصه اقتصادی تبدیل شده است، رادیو تجارت در گفت‌وگویی با خانم امین‌رشتی، کارشناس امور مالیاتی و مدرس دانشگاه و نیز دکتر جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت و کارشناس امور اقتصادی، به بحث و بررسی در خصوص مالیات و انواع آن پرداخته است که در پی می‌آید.

. اصولا نظام مالیاتی در یک کشور به چه معناست؟ تعریف کلی در این خصوص دهید. امین‌رشتی: قبل از این‌که وارد بحث نظام مالیاتی شوم، خود مالیات را با یک تعریف ساده مطرح می‌کنم. ما در مورد مالیات زیاد صحبت می‌کنیم اما این مالیات به شکلی از دو جزء اصلی تشکیل می‌شود که یکی نرخ مالیات و دیگری پایه آن است. پایه مالیات چیزی است که مالیات بر آن وضع می‌شود و نرخ مالیات درصدی از پایه مالیات است که به‌عنوان مالیات از آن کم می‌شود. انواع پایه‌های مالیاتی وجود دارد که می‌توان آنها را به دو گروه عمده مالیات‌های بر هزینه و مالیات‌های بر درآمد تقسیم کرد. معمولا مالیات‌های بر هزینه به‌عنوان مالیات‌های غیرمستقیم و مالیات‌های بر درآمد را به‌عنوان مالیات‌های مستقیم مطرح می‌کنند. نمونه‌های آن را بیان می‌کنید؟ مالیات‌های غیرمستقیم مثل مالیات‌های بر مصرف، فروش و مالیات‌هایی که بر بازار وضع می‌شوند یا همین مالیات بر ارزش افزوده که بحث آن بسیار داغ است. اینها مواردی از مالیات‌های غیرمستقیم هستند و بر پایه هزینه وضع می‌شوند. اما مالیات‌هایی مثل مالیات بر درآمد، مالیات بر دستمزد و حقوق، مالیات بر ارث، مالیات بر ثروت از مالیات‌های مستقیم هستند. بحث مستقیم و غیرمستقیم در مالیات به این دلیل مطرح می‌شود که به واقع چه کسی مالیات را پرداخت می‌کند. هنگامی که مالیات بر دستمزد و حقوق اشخاص گرفته می‌شود قطعا کسی که درآمد دارد مالیات را پرداخت می‌کند و از دستمزد و حقوقش کم می‌شود. مالیات‌های غیرمستقیم که به‌طور مثال بر مصرف وضع می‌شود را لزوما فقط مصرف‌کننده پرداخت نمی‌کند، بلکه قسمتی از آن می‌تواند به فروشنده منتقل شود یا بالعکس مالیات‌هایی که بر فروش هستند قسمتی از آن می‌تواند به مصرف‌کننده منتقل شود. درنتیجه این مالیات‌ها را به شکل غیرمستقیم معرفی می‌کنیم. در مورد نرخ‌های مالیات توضیح دهید. نرخ‌های مالیات هم انواع مختلف و تعاریف متفاوتی دارد. اما ملموس‌ترین آن‌ که مردم بیشتر با آن سروکار دارند، نرخ‌های مربوط به درآمد است، مثل نرخ‌های تصاعدی، تنازلی یا نرخ‌های ثابت. فرض کنید از دستمزد و حقوق کسی به‌طور ثابت ?? درصد کسر می‌شود. من همیشه در دانشگاه برای مثال این مورد را می‌گویم که دستمزد اعضای هیات علمی بدون توجه به مبلغ دستمزد ?? درصد کاهش پیدا می‌کند که این یک نرخ ثابت مالیات است. در بحث نرخ‌های تصاعدی باید به جدول‌های دستمزد حقوق توجه کرد که نرخ مالیات براساس افزایش حقوق بالا می‌رود. البته نرخ مالیات بر درآمد کارمندان دولت هر ساله با توجه به سقفی که دولت تعیین می‌کند، مشخص می‌شود. برای مثال از مبلغ ??? هزار تومان به بالا مالیات کسر می‌شود ولی به پایین‌تر از این مبلغ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. درست است، دولت هر سال سقفی را برای اخذ مالیات مشخص می‌کند که در دستمزد همه مردم تاثیر دارد. یعنی اگر فردی ??? هزار تومان حقوق بگیرد و ??? هزار تومان سقف معافیت از مالیات باشد، مبلغ مالیات بر ?? هزار تومان باقیمانده وضع می‌شود.

خرید و دانلود | 2,400 تومان گزارش تخلف به پلیس سایت

برای دانلود و یا کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.